en ny dag

Länge har jag hållit mig undan mig själv och mina minnen. Stått bredvid på en armlängds avstånd. Ibland har det kikat fram fragment som smaken av färskpressad mangojuice eller doften av wefchubet där den nymalda chilipepparn ligger som ett damm i luften och skär in i näsan på de som passerar på gatan utanför.

Men absolut inget mer än så. Jag har inte velat tänka på Etiopien, inte velat prata om det och framför allt inte velat ta itu med det sammelsurium av känslor jag har med mig från landet.

Men nu skymtar en liten förändring!

Senaste dagarna har jag äntligen orkat känna efter, orkat minnas lite mer än enstaka oförargliga ögonblick. Orkat känna en smula engagemang och en skärva inspiration vid tanken på framtiden.

Saknad, glädje och förväntan grumlar den tidigare så klara, bottenlösa besvikelsen.

Kommentera!

