den svartvita biståndsreklamen

Stereotyper har vi gott om, och biståndsreklambranschen är dessvärre överfylld av  bilder (och attityder) av vita frälsare och svarta hjälplösa offer. Ett mycket uppfriskande inslag är Rusty Radiator Awards som är en kampanj för att belysa stereotyperna inom biståndsreklamen och ett försök att uppmuntra till ifrågasättande och nytänkande inom densamma. Att komma bort från att hela tiden porträttera främst svarta (”afrikanska”) människor (helst barn) som hjälplösa offer utan någon annan ambition än att överleva och vita som allvetande frälsare som inte bara kan hjälpa de svarta utan också vet bättre än dem själva vad de behöver och hur de ska hjälpas.

Här är ett riktigt läskigt exempel på extremt stereotypisk biståndsreklam (här finns fler):

Här är, som kontrast, ett exempel på nytänkande där problemet blir tydligt utan att ett afrikanskt barn måste utmålas som passivt och hjälplöst offer:

Bäst hittills (enligt mig vill säga) är denna. Se och njut:

Så det är mitt tips så här inför julen, att inte skänka pengar till en organisation som utmålar människor som passiva offer och anspelar på rådande stereotyper.

Kommentera!

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s