om blåbär, Ingegerd och Kerstin

IMG_20130806_185907

Norrland. Det är himla vackert alltså. Gör mig lite rastlös och tystnaden är både ljuvlig och obehaglig, men på något sätt tror jag att vi ska kunna komma överrens. (En annan jag gillar är Jan Eliasson. Lyssna på hans sommarprat om du inte redan gjort det. Tänk om han blivit statsminister alltså!)

IMG_20130806_190036

Så här står det i en Karin Boye-bok, som var vad Ingegerd och Kerstin gav vännen Frida i 60-års present. Andra världskriget hade just tagit slut och teven skulle snart ta över folkhemmet. Frida var 31 år när hon (och alla andra kvinnor) för första gången fick rösta 1921. Och jag undrar vad hon tänkte den där julidagen 1949 när hon fyllde 60 och såg tillbaka på de femtio första åren av 1900-talet. Jag undrar hur vänskapen med  Ingegerd och Kersin såg ut och vad de pratade om när de träffades. Jag undrar hur det var att vara kvinna på den tiden. Jag undrar om hon blev glad över diktboken eller om den stod och samlade damm i bokhyllan. Det är helt enkelt mycket jag undrar över.

IMG_20130806_190141

Mina älskade blåbär!

 

 

Världens just nu finaste sång! Och frasen ”Och om jag vetat då vad som skulle hända sen, jag skulle göra det igen” är som om han sjunger min sång, om mitt liv.

För någonstans där långt borta börjar det skymta något som jag aldrig trodde på förrut, som jag aldrig lyssnade på utan avfärdade rakt av:

att ”visst finns det mål och mening med vår färd, men det är vägen som gör mödan värd” (Boye).

Jag börjar ana att livet inte handlar om att leverera självsäkra resultat, alls. (Som jag har trott och levat efter det tidigare!)

Och därför går jag med sänkt blick och jublande tacksamhet i hjärtat,

för livet har skoningslöst knuffat omkull mig där jag stod och inget av det jag tidigare tyckte var självklart och uppenbart har längre fast form eller klara konturer.

Som Anna Greta Wide så väldigt bra förklarar det:

Du skall till sist med ödmjukhet förstå
en sanning, som är prövande att nå,
och som du kanske tvivlar på ännu:
Ditt liv är mycket starkare än du.

Kommentera!

