kom in eller stå kvar

Nu är jag ju inte längre ”utvandraren” och inte längre i Etiopien så bloggen fick stöpas om lite. Tänkte först att jag skulle sluta blogga, men efter att ha gjort det oavbrutet sedan januari 2007 så har det blivit lite för mycket av en trogen vana och dessutom är det roligt att ha kvar sen, som ett slags arkiv över mitt liv. Som min eventuella dotter Edith en dag kanske läser och förundras över tänker jag. Och på tal om ofödda barn, så har jag idag lyssnat på Kristian Gidlunds sommarprat (där han nämner om det). Kristian som är känd för att han öppenhjärtligt delar med sig av sin tillvaro som döende i cancer. Som påminner halva Sverige om att ingen av oss är odödlig och att det viktiga i livet är relationer, att leva som om varje dag är unik och aldrig kommer igen. 

Ett av min ungdoms mest avgörande upplevelser var en väldigt vanlig dag när jag var cirkus tjugo år. Jag jobbade i hemtjänsten och skulle till ett nytt ställe, till ett par som tidigare inte haft någon hjälp. Mitt jobb var att städa deras lilla hus. Och när jag var mitt uppe i arbetet så såg jag en tjock bok liggandes på en stol. Med snirkliga bokstäver skrek titeln åt mig: JAG VALDE MITT LIV.

Jag valde mitt liv.

Orden brände sig fast på näthinnan.

Och jag bestämde mig direkt: så ska jag också kunna säga innan jag dör.

Och nu spårade detta inlägg ur lite grann, skulle egentligen handla om att jag bytt namn på bloggen.

Jaja, kom in eller stå kvar! :)

 

Kommentera!

