att lämna

IMG_20130610_152217

Glädjen. Över att det inte är mina grejer som är lastade så där. Den djupa, innerliga, äkta glädjen.

Och nu har jag snart sålt (eller givit bort) hela mitt bohag. En bra tradition, att börja om från noll gällande ägodelar åtminstone var tionde år.

IMG_20130612_192819

Jag åt lunch på kaféet på skolan. Jag gillar att sitta där och tänka på mitt nya liv och framför allt så är universitetsområdet den plats som jag mentalt lämnar allra minst. Vi är inte färdiga med varandra på långa vägar. Jag kommer tillbaka, säger jag högt till mig själv där vid parkbänken och träden nickar med hjälp av vinden. Ja det gör du. Och det gör det också till den behagligaste platsen just nu.

IMG_20130612_192940

Sedan blev det att säga hej då till Elin och Tariku som lämnar Etiopien lite senare ikväll. Blev mest en påminnelse om att min egen avfärdsdag närmar sig. En påminnelse med medföljande skräckblandade förtjusning. Och, ett märkligt konstaterande om att vägen inte leder någon annanstans. Det blev alltså min tur! Den dagen kom alltså, när jag kände att jag inte har mer att ge just nu i detta land. Förvånad är jag, och tacksam.

Tacksam att Gud leder, att allt ordnar sig och att jag inte behöver ha kontroll!

Kommentera!

