drömmen om en kinesisk tvål

Jag hade förväntat mig en hejdlöst sentimentalitet, men den kan ju förvisso dyka upp senare. Men än är det extremt stabilt och det enda jag verkligen funderar på just nu är att jag vill ta med mig GIV tvål (den blå) till Sverige. Att jag ser framför mig hur jag sitter där och luktar på den och grinar en skvätt och minns mitt älskade hemma-land. Det är den tvålen som är den vanligaste, som man alltid tvättar händerna med när man ätit injera. Som är ganska starkt parfymerad så den inte bara torkar ut huden men också lämnar kvar sin trevliga doft en lång stund efter själva tvättningsögonblicket. En doft som på något märkligt sätt sammanfattar sju år i ett ögonblick.

Jag vet inte varför men jag känner verkligen att jag vill ha med mig såna tvålar (made in China såklart, så det är bara sentimentalitet). Och så funderar jag på att köpa ett lexikon, engelska-afaan oromo eller engelska-tigrinya (om det finns, men det gör det väl?) och ta med mig. För det är nästa grej, förutom tvålen, att jag vill lära mig ett till etiopiskt språk och jag har sorterat ut det till två finalkandidater: afaan oromo eller tigrinya.

Kanske blir det så att jag sitter där i Sverige någonstans i en gammal soffa köpt på myrorna och pratar med mig själv på tigrinya medan jag luktar på en tvål tillverkad Kina?

Man kan inte så noga veta.

Och jag är peppad, längtar efter utmaningen, efter det nya, det okända och det läskiga! Längtar efter att kunna spontanringa till mamma, att kunna skicka MMS-bilder på tvålar (här är  mms-funktionen avstängd) och mest av allt längtar jag till att skolan ska börja. (OM jag kommer mig in, ska kanske tilläggas).

(En helt annan sak är den här killen. Det är så fint och stort gjort att offra allt för något man tror på. Och David har ju vunnit mot Goliat förr. Heja!)

Kommentera!

