söndagssurr

Jag är förkyld.

Jag ser mig själv som en väldigt o-hypokondrisk människa som klarar det mesta utan att gnälla. Ända tills jag blir förkyld, menar jag.

Jag vet inte vad det är, men min teori är att när man exempelvis har magsjuka så blir man mer eller mindre utslagen och ens logiska funktioner hamnar i dvala. När man har feber (åtminstone om man råkar vara väldigt känslig för det) så blir effekten att hjärnan kokar och jag brukar då mest roa mig själv genom att sova och under de korta vakna stunderna blanda ihop verklighet och dikt till en svamlig sörja.

Men förkylning.

Då är man för sjuk för att orka göra något och för frisk för att finna det behagligt att ligga i en soffa hela dagen.

Man kan skriva blogg, man kan ge sig på Platons ”Staten”, fundera på att konvertera till kommunismen samt se CSI Miami (som blir ganska intetsägande om man ser för många avsnitt i rad) men mycket skall det inte tjäna till. Det blir ändå tråkigt.

Man kan också göra lättare hushållssysslor medan man pratar med sig själv om viktiga saker. Eller se på den här eller läsa den här artikeln eller den här boken. Man kan också tänka på det faktum att det idag är prick tolv år sedan undertecknat satt i Landskyrkan i Skellefteå och hade en studentmössa på huvudet och fjärilar i magen och undrade vad hon skulle göra av sitt liv och sina drömmar.

Man kan också ta tillfället i akt och säga hur det ligger till, att

jag ska bo i Sverige ett tag nu har jag tänkt.

Man kan tillägga att

det inte är ett nederlag, ingen uppgivenhet eller bitterhet med i beslutet. Bara en längtan att plugga på heltid och spendera lite kvantitetstid med mina (svenska) familjemedlemmar en stund, innan Etiopien återgår till att vara platsen som är hemma.

 

Ja, det var lite vad man kan göra när man är förkyld!

2 reaktioner på ”söndagssurr

Kommentera!

