jag vill ha en ny värld

To match feature SAFRICA-WHITES/

Fattiga vita sydafrikaner får mathjälp. (Se mer här.) 

Handen på hjärtat, reagerar du på bilden?

 

Jag gör det. 

 

Och det är den värld vi lever i, där det är en märklig grej, något att reagera över att vita människor är fattiga och som på den här bilden, får hjälp av svarta människor. 

Inte för att anklaga, utanför att synliggöra. Jag reagerar på bilden, min hjärna tycker den är konstig. För den passar inte in i stereotypen som den har över vem som är fattig och vem som hjälper de fattiga. 

. . .

Det är min stora dröm och förhoppning att den nästa stora grejen, efter feminismen, är att världen gör upp med den här gamla, unkna och förlegade kolonialmaktsordningen som fortfarande råder. En ordning där Afrika är en tredje klassens kontintent, där svarta människor är svagare och fattigare än vita. En ordning där västvärlden och vita alltid styrt och dikterat villkoren medan Afrika och de svarta snällt fått underordna sig.

Tänk dig en värld där hudfärgen och vilket land man är född i inte spelar någon roll.

En värld där en människa är människa bara och vi är alla lika värda.

Det är en sån värld jag skulle vilja leva i. 

Kommentera!

