alternativen

IMG_20130419_222107

Väldigt många unga etiopiska tjejer åker till arab hager.

En tjej visade upp sitt pass häromdagen. Hon har tänkt åka så fort alla papper är stämplade och avgifter betalda. Jag fick ju lite pengar häromsistens så då köpte jag filtar och skickade hem till mamma. Hon hade inga.

Jag får en klump i magen.

vad har du tänkt sedan då, när du kommer tillbaka? frågar jag och hoppas att något drastiskt ska finnas i svaret. Som att hon kanske bara får det så himla enkelt och bra och att hon tar över världen när hon ändå håller på. Något sådant svar kommer dock inte. Så jag svarar istället och berättar om att

det vanliga scenariot är att en tjej är borta i tre år, sparar så mycket pengar hon kan och sedan kommer tillbaka och då ska det köpas soffa och teve och diverse prylar till föräldrahemmet. Sedan brukar pengarna vara slut och då dröjer det inte länge förrän den unga tjejen sitter på ett plan tillbaka till arab hager för en ny treårsperiod.

Det är vad jag till slut kommer fram till. Köp inte soffor när du kommer tillbaka. Ha en plan för vad du ska göra av pengarna du tjänat. 

Jag har tänkt starta eget, säger hon och berättar en stund om sina planer medan jag står bredvid och lyssnar och försöker dölja exakt hur besviken jag känner mig på livet just då, att jag står där och har resignerat och inte har några lösningar. Och vet att tiden i arab hager kan bli exakt hur som helst. Kanske blir hon en vanlig hushållerska. Kanske slutar hon som prostituerad. Kanske går det bra. Kanske gör det inte det. Egziabher yawqal.

Det uppenbara studsar mot väggarna:

vad är hennes alternativ?

Och den svidande insikten när livets okänslighet möter mig öga mot öga:

jag har väldigt väldigt många alternativ och bakdörrar och sociala skyddsnät.

Kommentera!

