heal the world

Konceptet att vara västerlänning i Afrika är inte alltid bekvämt tycker jag. Inte så att någon av alla fina människor jag har i min omgivning skulle komma på tanken att hålla mig ansvarig för västvärldens hyckleri, men ändå.

Vad vi än läser om på skolan så finns alltid väst med i bilden och alltid genom aktiviteter som kolonialisering, bistånd, exploatering eller varför inte lite härlig kalla krig-jakt efter allierade som ju höll de mest fasansfulla regimer under armarna. 

Sedan. Så måste jag också säga till mina klasskompisar när de vill veta hur det är i Sverige, att

om ni åkte till Sverige, vi hade exakt likadana kvalifikationer och sökte samma jobb så är jag ganska säker på att jag skulle få jobbet. För att jag har ett svenskt namn.

Som jag hörde en person som hade bott i Sverige förklara så fint för sina etiopiska vänner:

Zeregnotch natchew.

Jag funderade länge hur jag skulle översätta det bäst.

Zer betyder ju ras. Såna som gillar sin egen ras… vänta nu, vad är det för ord…

De är rasister. 

. . .

Trösten är att Afrika kommer nu.

Att hon börjar borsta av dammet från sina fötter, avveckla sitt biståndsberoende och satsar istället framåt. Medan Europa ägnar sig åt finanskriser, nödlån och ekonomiska problem så växer Afrika så det knakar.

 

Västvärlden har historien i sin hand, men framtiden finns i Afrika.

Kommentera!

