percy min percy

IMG_20130317_170421Nu har jag läst ut den här boken och tänkte bjuda på en recension.

Ända sedan Percy Barnevik började blanda sig i biståndsdebatten så har jag varit ett stort fan av honom. Boken är välskriven och intressant, men efter ett tag blir det en väldigt stor mängd företagsfusioner, styrelseposter och mer företag som ska hålla redas på vilket var lite rörigt. Klarar man det är det en mycket läsvärd bok.

För mig så var de sista kapitlen om när han börjar arbeta i biståndsbranschen extremt svårlästa, bara för att det visar på hur bra saker faktiskt kan fungera, och när jag väl hade avslutat boken så grinade jag som en liten bortsprungen älg. Inte för att det var ett sorgligt slut, tvärtom:

Storföretagsledaren och superorganisatören beger sig in i biståndsvärlden och styr upp saker. Levererar samma resultat, för en tiondel av kostnaden jämfört med ”vanliga” biståndsorganisationer. Samt mycket mer kontroll, både på pengar och på kvalitén av det som görs.

Det är så vackert så att hjärtat spricker.

Och, bortanför allt det sentimentala är det framför allt precis vad som verkligen behövs;

Affärsfolket måste ta över biståndsbranschen.

Då blir den först mycket mer effektiv och mer fokuserad på jobbskapande.

Sedan blir själva branschen överflödig. (När människor har jobb behöver de inte hjälp längre).

Och så var världen förändrad.

Det var min ytterst partiska bokrecension :)

 

Kommentera!

