en dag och en vattentunna

IMG_20130226_205822 På mattelektionen fick vi resultaten från förra veckans prov. Jag ville fly därifrån för att slippa få svart på vitt att jag verkligen kuggat (förväntade mig 0 poäng). Tills jag fick se provet och älskade rara läraren hade lyckats skrapa ihop 8 poäng av 15 till mig. Hur han gjorde det, var genom att frikostigt ge poäng för rätt uppställda ekvationer trots katastrofala uträkningar därefter. En eloge förtjänar han för det. (Bilden är på en av skolbyggnaderna, jag tog den för att jag såg en sak som såg ut exakt som i Prison Break.)IMG_20130226_182830 Ett av mina bästa köp någonsin. Vattenbristen är total i denna stad och max en eller två dagar i veckan finns det vatten i kranarna. Så när det finns är det bara att fylla den lilla hundraliterstunnan. IMG_20130226_182657 Idag passade jag på att tvätta bomull i stora lass, eftersom det fanns vatten. Dessa två grejer ihopblandade är mina tvättmedel och är så vitt mina efterforskningar kan förstå också det mest miljövänliga sättet att göra det på. (I de flesta fall görs det med vad som rätt och slätt kallas ”gift” på amharinja och ganska väl beskriver vad det handlar om.)IMG_20130226_182750 Det ser ut som nudlar men är alltså bomull. Efter att den tvättats ren från allt fett och vax så ska den färgas. IMG_20130226_182308 Eftersom bomullen mest bara ligger där i grytan och inte kräver så mycket omsorg annat än att röra om lite grann så passade jag på att baka kanelbullar också. Det var premiärbullbaket i mitt nya hus och det är ju inte riktigt hemma förrän det är gjort. Synd bara att de smakade urk ;)IMG_20130226_182508 Ingen blogg utan bilder på bloggaren och hennes vattentunna. IMG_20130226_182931Köket, sett från vattentunnan. Som egentligen inte är inomhus utan bara en tillbyggnad, lite cement här och lite där och ett plåttak. Men väldigt praktiskt, särskilt om man sedan länge glömt hur ett svenskt kök definierar ”praktiskt”.

Detta var lite av vad denna dag bjöd på!

 

Kommentera!

