jag går på husjakt

De senaste månaderna har jag bott själv i det hus som jag och Josse hyrt sedan 2010 medan hon har bott hos en kompis och då kontraktet snart går ut så var det dags för oss att skaffa lite mer permanenta boendelösningar. Det innebar att jag måste leta hus.

Leta hus är kanske det värsta jag vet, hade jag bestämt utifrån förra gången då det tog väldigt lång tid och väldigt många eeehh-hur-kan-man-definiera-betong-som-trädgård-hus senare innan något beboeligt dök upp. (Så här i efterhand inser jag att det kan ha haft att göra med att vi bad en GATUKILLE om hjälp att leta hus.)

Och nu förväntade jag mig exakt samma möda och besvär.

Men nu bad jag en kille som råkar vara gift med Elin om hjälp. Jag ringde honom måndag morgon och bad honom prata med mäklarna. (Så funkar systemet om man vill ha hus.) Han ringde tillbaka tisdag morgon och sa att han hittat ett perfekt hus. Jag tänkte MUAHAHAHAHAHAHA IN YOUR DREAMS men sa förstås inte det högt.

Tisdag eftermiddag åker vi och tittar på huset.

Jag går in i huset. Försöker lura mig själv och söka problem som inte finns. Sedan tittar jag på hyresvärden. Och han är som en ljuv sommardröm, om man med det menar pensionerad journalist och levande etiopisk nutidshistoriebok.

Jag låtsas fundera om jag vill ha huset eller ej. Pratar med hyresvärden för huset jag bor i nu och förhandlar om att få flytta ut tidigare än kontraktet säger. Passande nog så tycker han det är en jättebra idé.

Sedan skyndar jag mig till mitt nya hus för att säga JA!

Och konstaterar att om detta är det värsta jag vet så har jag ett väldigt behagligt liv :)

2 reaktioner på ”jag går på husjakt

Kommentera!

