tid är pengar

IMG_20130125_232216

i en del kulturer. Inte här.

Och det kan orsaka en sån extrem mängd frustration hos någon (läs: mig) som inte riktigt ställt om till pengar är viktigare än tid-konceptet.

Men nu har jag börjat vänja mig märker jag, till både min fasa och förtjusning.

I morse till exempel, så pallrade jag mig iväg till skolan (en härlig bussresa på en timme) bara för att notera att läraren inte behagade infinna sig. Så då blev det ett två timmars hål innan nästa lektion. (Alldeles för kort tid att hinna göra något på i denna stad). Så det blev tid som jag spenderade med att dricka te tillsammans med några klasskompisar och diskutera diverse samhällsfrågor. Och framför allt, utan att tänka ÅH JAG HADE KUNNAT GÖRA DET OCH DET OCH DET ISTÄLLET. Jag bara satt där på en skranglig plaststol och drack mitt sockerdränkta te och tog det piano.

Någonstans kanske insikten till slut kom ändå, att det inte är särskilt konstruktivt att slösa sin tid men att det är ännu mindre konstruktivt att jaga upp sig över saker som är bortom ens kontroll.

En reaktion på ”tid är pengar

  1. Ping: Dubbel förlust: Om tid | አዲስ ተስፋ :: Nytt hopp

Kommentera!

