vad jag vill

IMG_20130113_122359

Jag vet inte riktigt vad som hänt, kanske är det jag blir äldre som gör att det mixtras lite i hjärnans kemi eller så är det något annat.

Oavsett vad, så börjar jag bli blödig och oförutsägbar.

En kort bakgrund:

Först så var jag extremt praktisk och fokuserad på de minsta och orättvisorna i denna världs hierarkiska ordning och allt handlade om att protestera, rädda, hjälpa, lindra. Och jag trodde att jag visste vad jag gjorde, att jag kunde rädda och hjälpa och allt det där. Och att det jag gjorde var rätt.

Sedan, efter ett par år där insikten sakta trängde sig på och krävde uppmärksamhet så hamnade jag i andra diket och det enda som var viktigt var ideologi, mätbara resultat, vetenskapliga belägg och struktur. Individen simmade ut ur bilden och jag tänkte att om man vill hjälpa människor så handlar det om att se bortom individen och istället fokusera på helheten, orsaker och strukturer.

Sedan gick även den tiden.

Och så en dag, så står jag längst upp i ett gammalt höghus mitt i stan och kisar mot solen. Där nere på marken är ett myller av liv, människor som rör sig och bussar som tutar.

Och så överger jag ideologin, strukturerna och övertygelsen att jag ensam sitter på de bästa och mest genomtänkta lösningarna. Överger min egen lilla teori-verkstad och borstar dammet från glasögonen.

Och så känner jag. Jag vill!

Åt skogen med teorier och fakta. Åt skogen med den där torra cynismen som kan förklara alla sina val och presentera väl genomtänkta beslutsgångar men som aldrig riktigt lever eller försöker.

Jag vill leva ett liv där jag väljer människor först.

Ett liv där jag tror på lyckliga slut.

Kommentera!

