valet och kvalet och julen

IMG_20121224_073354Idag har varit juldagen här i Etiopien vilket jag firat genom att bli hembjuden till fina människor och ätit en massa god mat. Sådana tillställningar är även ypperliga tillfällen att göra intressanta djupdykningar in i det etiopiska samhället.

Eftersom ett val är runt knuten (kommunval skulle man kunna kalla det) så blev det mitt fokus för dagen. ”Ska du rösta?” ”Varför/Varför inte?” var vad min informella undersökning gick ut på.

En svarade att den inte skulle rösta, för att det var meningslöst. ”Det finns ändå inga alternativ, hade det funnits det så hade jag gärna röstat.”

En annan svarade att den självklart skulle rösta, för att ”jag var tidigare väldigt negativ mot EPRDF (regeringspartiet) men nu tycker jag att de har en bra strategi för att få igång landet och jag tror inte nån kan göra det bättre än dem”

En tredje svarade att den skulle rösta, och på ett oppositionsalternativ.

Jag tycker personligen att etiopisk politik är oerhört spännande men också extremt komplex, men ett av det viktigaste verktygen för att förstå mer är att försöka förstå hur etiopierna själva ser på saken.

Det roliga idag var att det blev en het debatt om huruvida det var någon idé att rösta eller inte.

Kommentera!

