integrationens förvirring (och glädje)

IMG_20121216_223655

Det här med att bo i ett helt annat land, eller kanske snarare en helt annan värld, gör en till en väldigt märklig människa.

På ett vis passar man inte in någonstans och på ett annat vis passar man ganska bra in lite överallt då man lär sig anpassningens ädla konst.

Men allra märkligast är känslan som kommer efter ett par år att jag smälter in bra nu. När allt det exotiska och okända blivit vardag. När man inser att man tar sig fram mycket lättare på sin amharinja än att försöka prata engelska med folk, att när människor lärt känna en så slutar de tänka (och behandla) dig som utlänning och när du går över vägen hör du några bakom dig fundera högt huruvida du är etiopier eller inte. (Tack mitt svarta hår för hjälpen, även om sanningen är att utan hårfärg skulle det vara väldigt icke-svart.)

Lättnaden som infinner sig. Känslan av att jag klarade det. Lite som att komma ut på andra sidan.

Inte för att det märktes så mycket vilket hårt arbete det var, förrän efteråt. Inte för att jag ens tänkt på att jag försökt.

Utan bara en dag märka att det blivit så.

Kommentera!

